מדריך לבחירת מיקרופון - איזה מיקרופון אנחנו צריכים?
החלטתם להתקדם ולשפר את איכות ההקלטה שלכם.
הגיע הזמן למיקרופון חדש.
אבל איך בוחרים? מה יתאים לנו?
קיימים הרבה מאד סוגים שונים של מיקרופונים, לכל אחד השימוש היעודי שלו ולכל אחד היתרונות והחסרונות שלו.
כאן נדבר בקצרה על הסוגים השונים של המיקרופונים, ועל המאפיינים השונים אשר הופכים אותם לרלוונטים למטרות שונות.
כדי להתחיל להבין את הנושא, עלינו להכיר מספר מושגים שונים שיעזרו לנו להתחיל לדייק את סוג המיקרופון שאנחנו צריכים.
לכל מיקרופון יש מספר מאפיינים בסיסיים שיש להתחשב בהם:
נתחיל בלדבר על הסוג.
חלקכם וודאי שמע את המושגים "מיקרופון קונדנסר", "מיקרופון דינמי", או "מיקרופון ריבון".
למעשה ההבדל בין הסוגים האלה, הוא הטכנולוגיה שבה הם עובדים.
ההשפעה של הטכנולוגיה של המיקרופון על אופן השימוש בו, היא קריטית.
סוגי המיקרופונים
מיקרופון קונדנסר (מיקרופונים קיבוליים)
מיקרופונים מהסוג הזה הם מיקרופונים שימושיים באופן נרחב להקלטת מוסיקה באולפן. הסיבה לכך, היא שהמיקרופונים האלה עובדים בטכנולוגיה הגורמת להם להיות רגישים במיוחד. לכן, פתיחתם במערכת הגברה מבוצעת בזהירות לצורך הימנעות מפידבק (לולאת הגבר שמזינה את עצמה בין המיקרופון לרמקולים)
תחום ההיענות לתדר שלהם בדרך כלל שטוח יותר מאשר במיקרופונים דינמיים. מאחר והם מאוד רגישים וקולטים את המרחב האקוסטי סביבם בפירוט, אזי שהקלטה באמצעותם תחייב התחשבות בתנאים האקוסטיים שבהם המיקרופונים האלה פועלים. הצבה שלהם במקום שקט או לכל הפחות מקום מבודד באופן יחסי מרעשי סביבה לא רצויים, יגרום להם לא לקלוט את הרעשים האלה.ניתן גם לעבוד עמם במרחק קצר ממקור הצליל כדי לשפר את יחס האות לרעש ככל שניתן.
מיקרופונים אלו כוללים בתוכם מעגל חשמלי אשר מבצע "הגבר מקדים" לסיגנאל היוצא מהקפסולה עצמה בדרכו אל הציוד אליו הוא מחובר. מיקרופונים מהסוג הזה דורשים מתח הנקרא מתח רפאים (PHANTOM POWER) בהספק של 48V. לצורך הזנת המתח הזה, נדרשת יחידה נפרדת כמו קדם מגבר או כרטיס קול. ראוי גם לציין כי ישנם מיקרופונים קונדנסר אשר משתמשים בספק כוח ייחודי משלהם.
השימוש הנפוץ ביותר למיקרופונים מהסוג הזה הוא הקלטות, אך לא רק!
האיכות של הצליל המופק מהטובים שבמיקרופונים מהסוג הזה, היא מרשימה מאוד וישנם אף כאלו בעלי ערך אספנות שמחירם אף מגיע לכמה עשרות אלפי שקלים.
מיקרופון דינמי
מיקרופונים מהסוג הזה יהיו נפוצים במיוחד בסיטואציות של הופעה חיה, או בסיטואציות אולפניות כמו הקלטת תופים, מגברי גיטרות ואף שימושי לפודקאסט (קריינות) בתנאים אקוסטים שאינם תנאי אולפן. הסיבות שהמיקרופונים האלה מתאימים במיוחד לסיטואציות אלה הן:
א. בסיטואציה של הופעה - המיקרופונים האלה לרוב רגישים במידה מתונה, עם כיווניות קליטה צרה ויגבירו את הסיגנאל שעומד מולם בדר"כ במרווח הגברה גדול לפני פידבק.
ב. בסיטואציה של הקלטת פודקאסט - מאפשרים הקלטה של מקור הקול העומד לפניהם מבלי הגברה משמעותית של רעשי הסביבה ומאפשרים עבודת קריינות צמודה למיקרופון.
הסאונד שמאפיין מיקרופונים דינמיים, יהיה לרוב פחות "שקוף" וידגיש תדרים מסויימים יותר מתדרים אחרים. לצורך הדוגמא - תדרים גבוהים בדר"כ יהיו פחות בולטים במיקרופונים מהסוג הזה, לעומת מיקרופוני קונדנסר.
מיקרופון ריבון
מיקרופונים מהסוג הזה לרוב שימושיים בסיטואציות של אולפנים מקצועיים, בסיטואציות של הקלטת כלי נגינה או שירה, והבחירה בהם לרוב תתבצע כשיש צורך ב"צבע הקולי" הייחודי שלהם. מיקרופון ריבון, בדומה למיקרופון דינמי סטנדרטי, שואף להדגיש תדרים מסויימים יותר על פני האחרים וזה מקנה לו סאונד ייחודי שאנשי מקצוע מחשיבים "חם" ו"בעל אופי רב".
מיקרופון כזה לרוב ישמש להקלטות ולעבודות אולפן ופחות לשימושי הגברה מאחר והוא קולט גם מצידו האחורי. הוא בן דוד קרוב מאוד של משפחת המיקרופונים הדינמיים ויש המחשיבים אותו לסוג של מיקרופון דינמי.
אחרי שהסברנו מעט על סוגי המיקרופונים השונים, נדבר על המושג השני.
מרקם קליטה
מרקם קליטה הוא למעשה הכיווניות הכללית בה המיקרופון מסוגל לקלוט.
קיימים מיקרופונים עם מגוון רחב במיוחד של מרקמי קליטה.
נבהיר נקודות כלליות לגבי מרקמי הקליטה הנפוצים ביותר במיקרופונים.
לצורך הסבר של הנושא הזה, נביט על המיקרופונים ממבט על.
השרטוט המתאר את מרקם הקליטה שמופיע מטה, הוא גרף עוצמה מעגלי ממבט על סביב גוף המיקרופון, וציר המרחק מהמרכז הוא ציר הרגישות, לעומת ציר הסיבוב המייצג במעלות את זווית המדידה.
קו האמצע הממוקם בחזית המיקרופון שם יש את הרגישות הגבוהה ביותר מציג את שנתות ציר הרגישות והוא גם נקודת החיבור שבין 0 מעלות ל360.
מרקם קליטה (לב)Cardioid:
המרקם הנפוץ ביותר, במבט-על נראה דומה לצורה של לב הפוך.
המשמעות של הצורה הזאת, היא שהמיקרופון קולט בעוצמה מיטבית
באזור הקדמי שלו, והקליטה שלו נחלשת יחסית ככל שמקור הקול
מתרחק ממנו לכיוון האחורי של המיקרופון.
מרקם קליטה Super Cardioid:
מרקם הקליטה הזה דומה מאד ל - Cardioid מלבד היותו רחב יותר ועם תוספת של קליטה בעוצמה נמוכה בחלקו האחורי.
מרקם קליטה Figure Of Eight:
מרקם הקליטה הזה, כשמו כן הוא - נראה ממבט-על כמו הספרה 8.
המיקרופון הזה קולט באופן שווה משני צידי הקפסולה שלו, מה שמאפשר הקלטה של שני מקורות קול משני צידי המיקרופון בעוצמה שווה. לדוגמא - שני זמרים ששרים לתוכו משני צדדיו. מה שכן חשוב לציין שהמופע (פאזה) של הצד הקדמי הפוכה מזו של הצד האחורי ב 180 מעלות. זו גם הסיבה שהמיקרופון דוחה רעשים משני צידיו שלא קולטים.
מרקם קליטה רב כיווני Omni directional:
מרקם הקליטה הזה במבט-על דומה לעיגול, שכן הוא קולט באופן שווה מכל צדדיו. הקלטות במרקם הקליטה הזה לרוב יתבצעו כאשר יש צורך להקליט את המרחב השלם שסביב המיקרופון, ללא התייחסות למקור קול מסוים אחד.
* חשוב לציין - לרוב אין קשר בין מרקמי הקליטה השונים לבין סוגי המיקרופונים. כלומר - מיקרופונים מסוגים שונים יכולים לקלוט במרקמי קליטה שונים.
* הבהרה נוספת - ישנם מיקרופונים בעלי מספר מרקמי קליטה שניתן
לברור ביניהם באמצעות כפתור. לדוגמא : Maono Fairy.
עכשיו כשהבנו את ההבדל בין סוגי המיקרופונים ובין מרקמי הקליטה, נמשיך לצורת העבודה.
צורות עבודה עם מיקרופונים
השימושים השונים של מיקרופונים הם מגוונים במיוחד.
לצורך תחילת ההסבר על זה, נבצע חלוקה גסה לשלוש מטרות עיקריות:
א. הקלטה מקצועית של מוזיקה בסביבה אולפנית/של אולפן ביתי.
ב. הקלטה/שידור של מקור קול מסויים לצורך יצירת תוכן.
ג. הגברת מקור קול בסיטואציה של במה.
לכל אחת מצורות העבודה האלה, ניתן להתאים מיקרופונים מסוגים שונים, ובעלי מרקמי קליטה שונים.
הקלטה מקצועית של מוסיקה
בסביבה של אולפן מקצועי או אולפן ביתי, יש מספר צרכים שלרוב חוזרים על עצמם.
מיקרופון בסביבה כזאת, יהיה צריך לרוב להיות מיקרופון איכותי, שכן איכות ההקלטה צריכה להיות אידיאלית.
בחירה של מיקרופון איכותי שכזה, צריכה להסתמך בין היתר על הסוג שלו ועל מרקם הקליטה שלו. הדבר החשוב מכל, הוא התאמה מחמיאה בין גוון הצליל של המיקרופון לגוון הקול המוקלט.
לדוגמא, במידה ונרצה להקליט גיטרה אקוסטית, רצוי יהיה להשתמש במיקרופון רגיש בעל אופי צליל עשיר בפרטים בתדרים גבוהים שלרוב ניתן יהיה למצוא אצל מיקרופונים מסוג קונדנסר.
לצורך הקלטה של גיטרה אקוסטית, רצוי גם יהיה לבחור בין מיקרופון במרקם קליטה Cardioid, או Figure Of Eight.
Cardioid - למצבים בהם נרצה להציב את המיקרופון אל מול הגיטרה
Figure Of Eight - למצבים בהם נרצה להציב את המיקרופון בצורה שתקלוט גם את אזור הצוואר וגם את חור תיבת התהודה. (ראו טכניקת Mid-Side) בשיתוף עם מיקרופון Cardioid נוסף.
הקלטה/שידור של מקור קול מסוים לצורך יצירת תוכן
צורת העבודה הזאת לרוב תדרוש מאפיינים אחרים מאשר אלה הנדרשים באולפן להקלטת מוסיקה.
סוג המיקרופון לרוב ישחק תפקיד שולי בקבלת ההחלטה במקרה הזה.
לרוב לצורך הקלטה או שידור, מיקרופונים מומלצים יהיו מסוג קונדנסר או דינמי.
מרקם הקליטה שלהם כמעט באופן בלעדי יהיה Cardioid או Super Cardioid, שכן מקור הקול ברוב המקרים יהיה חד כיווני אשר יקלוט את הדיבור של יוצר התוכן וידחה ככל האפשר את רעשי הסביבה.
נוחות העבודה בצורך הזה מהווה תפקיד חשוב במיוחד.היא תלויה באופן יצירת התוכן, ובהעדפות של היוצר.
ברוב המקרים, פתרון אידיאלי לאנשים יוצרי תוכן, יהיה מיקרופון דש (וידאו מצולם), או מיקרופון שמסוגל להתחבר לסטנד שולחני.
מיקרופון דש הינו קטן מימדים כך שאינו נראה בתמונה ומאפשר חופש תנועה יחסי, שכן המרחק ממקור הקול (הפה של הדובר) לבינו לא משתנה ולכן איכות ההקלטה נשארת קבועה.
מיקרופון בחיבור לסטנד שולחני - במקרים רבים יהווה פתרון טוב לאלו שמעוניינים להישאר עם הראש במקום קבוע - כמו קריינים שדרנים ויוצרי תוכן שעושים סטרימינג.
הגברת מקור קול להגברה
סיטואציה של במה לרוב תצריך מיקרופונים מסוג דינמי.
הסיבה לכך כאמור למעלה, היא שמיקרופון קונדנסר עלול לייצר לולאת הגבר (פידבק) המצריכה ידע ואמצעים להתמודדות, שכן הוא יקלוט את ההגבר מהרמקולים של המקום די בקלות וייצור ציפצוף (פידבק). יש שיטות לצמצם תופעה זו בהגברה, אך היריעה לרוב פתרון פשוט יותר יהיה להשתמש במיקרופון דינמי.
למיקרופונים מהסוג הזה יש הרבה דגמים אל-חוטיים, מה שמאפשר לאמנים מכל הסוגים (בעיקר כאלה שמשתמשים בו לצורך שירה/דיבור, ולא להגברת כלי נגינה) להופיע בחופשיות על הבמה מבלי חשש לנוע הרחק מיחידות ההגברה. עם זאת, לרוב המיקרופונים האלה נמכרים במחירים גבוהים בהרבה מהגרסאות של המיקרופונים החוטיים, ולכן אמנים רבים מעדיפים להשתמש במיקרופונים חוטיים.
מרקם הקליטה של המיקרופון גם כאן, לרוב יהיה Carioid או Super Cardioid. הסיבה לכך, בדומה לסעיף הקודם, היא שהמיקרופון ברוב המוחלט של המקרים יוכל להיות מכוון ישירות למקור הקול. בין אם זה האדם ששר/מדבר, ובין אם זה כלי הנגינה אותו רוצים להגביר.
מיקרופון שייצר נוחות עבודה אידיאלית בסיטואציה כזאת, גם הוא תלוי
בצרכים הפרטניים של האמן.
במידה והוא מעוניין לאחוז במיקרופון בזמן ההופעה - מיקרופון ידני יהיה
אידיאלי.
במידה והוא מעוניין להיות חופשי בתנועה, לדוגמא אם הוא שחקן,
מיקרופון מדונה יהיה בחירה נכונה.
הכלל הכי חשוב שאנו מכירים ושצריך לזכור הוא שמיקרופון טוב לא יחפה לעולם על טעות במיקום המיקרופון בזמן השימוש!
הצבתם את המיקרופון רחוק מדי או שלא בכיוון\מיקום הנכון?
זה אבוד. מיקרופון יותר איכותי לא יפתור את הבעיה!
תתקרבו למיקרופון!!!
אנחנו גם בטלפון של החנות… יש שאלות? דברו אתנו, נשמח לענות, ולסייע בבחירת המיקרופון המתאים לכם.